3. Uraz psychiczny i jego następstwa.
4. Skutki traumy oraz nadużyć z dzieciństwa w dorosłym życiu.
5. Zasady kontaktu z dzieckiem i adolescentem w sytuacji wykorzystania seksualnego.
7. Współpraca z rodziną i uczestnictwo w terapii.
8. Formy pomocy psychologicznej dziecku po doświadczeniach traumatycznych oraz wykorzystywanemu seksualnie i jego rodzinie.
10. Cele terapii dzieci po doświadczeniach traumatycznych i wykorzystywanych seksualnie:
- poczucie bezpieczeństwa i przywrócenie zaufania dziecka do dorosłych
- umiejętność rozpoznawania i wyrażania własnych uczuc I emocji
- bezpieczne rozładowanie własnych emocji negatywnych wobec sprawcy
- odzyskanie poczucia siły i kontroli
- akceptacja siebie i swojego ciała
- poczucie własnej wartości
- umiejętności interpersonalne.
11. Obszary pracy terapeutyznej z małoletnią ofiarą wykorzystania seksualnego oraz z dzieckiem po doświadczeniach traumatycznych.
12. Narzędzia i techniki terapii dzieci wykorzystywanych seksualnie oraz dzieckiem po doświadzeniach traumatycznych (praca warsztatowa)
- pierwsze spotkanie z małoletnią ofiarą lub dzieckiem po doświadczeniu traumatycznym
- techniki usprawniające komunikację
- techniki wzmacniające autonomię
- praca terapeutyczna z emocjami
- praca terapeutyczna z wykorzystaniem technic poznawczych i psychoedukacji
- techniki wzmacniające poczucie zaufania, nadzieję, relację przywiązania
- techniki wzmacniające kontrolę zachowań i przerwanie autodestrukcyjnych, krzywdzących zachowań.
13. Konstruowanie programów terapeutycznych i modele pracy zachodnich ośrodków terapii dla dzieci i młodzieży wykorzystywanych seksualnie
14. Analiza stadium przypadku.